Jakie są rodzaje bram wjazdowych?

rodzaje-bram-wjazdowych

Zapytaj o cenę

Podczas planowania grodzenia posesji, przychodzi również czas na to, aby pomyśleć o odpowiednim rozwiązaniu, jeśli chodzi o bramę wjazdową. Naturalnie, montuje się ją zazwyczaj naprzeciwko garażu lub wiaty. A jej rodzaj dopasowuje się nie tylko do stylu architektonicznego grodzenia i domu, ale również dostępnego miejsca.

Minimalne wymagania wobec bram

Aby wybrać odpowiedni do naszych potrzeb rodzaj bramy wjazdowej, wpierw należy zapoznać się z wymaganiami, jakie powinna spełniać brama. Jedną z najważniejszych kwestii, jaką musimy wziąć pod uwagę przy projektowanie bramy wjazdowej, jest jej szerokość. I tutaj będzie ona zależna od tego, jaki typ auta, ma przez nią przejeżdżać. Jeśli projektujemy bramę wjazdową do naszej prywatnej posesji, na którą wjeżdżać będzie nasz samochód osobowy, to w zupełności wystarczy, aby miała ona szerokość 2,4 m. W przypadku, gdy projektujemy bramę wjazdową na inny rodzaj posesji lub przejeżdżać będą przez nią takie pojazdy, jak: wóz asenizacyjny, cysterna z gazem, czy samochody dostawcze z meblami, AGD lub drewnem, to konieczne będzie już postawienie bramy o większej szerokości (wynoszącej co najmniej 3 m).

Przy projektowaniu bramy wjazdowej, należy przemyśleć również kwestię jej umiejscowienia w grodzeniu. Ściślej mówiąc, to w jakiej odległości od drogi będzie się ona znajdować. Dla pojazdów osobowych ta odległość musi być nie mniejsza niż 5-6 m, a dla pojazdów ciężarowych i dostawczych około 6-7 m. W przypadku, gdy nie dysponujemy potrzebną ilością miejsca w stosunku do drogi, bramę wjazdową należy umieścić w zagłębieniu ogrodzenia (około 1-1,5 m).

Jaką bramę wybrać?

Wybierając bramę wjazdową kierujemy się przede wszystkim swoimi upodobaniami oraz jej estetyką. Jednak bardzo istotne jest, aby wziąć pod uwagę także ilość zajmowanego przez nią miejsca i tego, czy jesteśmy w stanie takie miejsce wygospodarować na swojej działce. Różne rodzaje bram wjazdowych charakteryzują się różnymi sposobami otwierania, a tym samym również różnią się ilością potrzebnego do ich montażu i użytkowania, miejsca. Przy wyborze koniecznie musimy uwzględnić również obowiązujące przepisy prawa. Warto pamiętać o tym, że brama nie może otwierać się na zewnątrz posesji, a po otwarciu jej skrzydła nie mogą ograniczać możliwości manewrowania pojazdem, jak również na podjeździe.

Rodzaje bram wjazdowych

Jakie mamy rodzaje bram wjazdowych? Najbardziej popularne to:

  • brama przesuwna: 
  1. samonośna;
  2. szynowa.
  • brama rozwierana (skrzydłowa): 
  1. jednoskrzydłowa;
  2. dwuskrzydłowa;
  3. niesymetryczna z podziałem 1/3 i 2/3.

Brama przesuwna

Jest doskonałym rozwiązaniem dla właścicieli posesji, na których miejsce na bramę wjazdową jest ograniczone. Nie zajmuje ona duża miejsca, gdyż nie potrzebuje dodatkowej przestrzeni do otwarcia. Brama nie rozwiera się, a przesuwa wzdłuż ogrodzenia. Sprawdzi się doskonale w przypadku, gdy podjazd jest krótki, a miejsce między bramą a garażem ledwo wystarcza na umiejscowienie samochodu. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że w niektórych przypadkach brama przesuwna się nie sprawdzi. Wymaga ona odpowiednio długiego odcinka ogrodzenia, wzdłuż którego mogłaby się ona przesuwać podczas otwierania. Kolejną kwestią, która należy wziąć pod uwagę przy wybieraniu bramy przesuwnej jest fakt, że jej otwarcie nie może powodować przysłonięcia furtki.

Alternatywnym rozwiązaniem jest brama przesuwna, która składa się z dwóch skrzydeł i każde z nich rozchodzi się w przeciwną stronę. Taki rodzaj bramy przesuwnej umożliwia jej zamontowanie na działkach, które nie mają wystarczająco dużo miejsca na otwarcie bramy z jednej strony.

Bramy przesuwne występują jako:

Brama przesuwna samonośna

W przypadku bramy samonośnej, skrzydło bramy osadzone jest na szynie, która przesuwa się na rolkach zamocowanych do betonowego fundamentu. Dzięki czemu brama nie dotyka podłoża - gdy się otwiera - a unosi się tuż nad nim. Brama samonośna wymaga zastosowania przeciwwagi, która zrównoważa ciężar skrzydła przy jego otwieraniu. Przeciwwaga powiększa szerokość bramy o około 30-40%, jest jednak niezbędna do tego, aby możliwe było całkowite otwarcie bramy. Stąd też nazwa bramy „samonośna”.

Brama przesuwna szynowa

Popularne rozwiązanie kilka lat temu, obecnie już nie, ze względu na jej niepraktyczność. Skrzydło bramy przesuwa się na szynie. Jest ona mocowana w fundamencie. Jest to rozwiązanie korzystne pod względem cenowym, lecz problematyczne. Szyna przylegająca do podłoża bardzo łatwo się zanieczyszcza i wymaga regularnego usuwania liści, piasku i innych zabrudzeń. Jej użytkowanie może być utrudnione szczególnie zimą, gdy może dojść do jej oblodzenia, co skutecznie uniemożliwi korzystanie z wjazdu.

Bramy rozwierane

Bramy rozwierane to rozwiązanie dla właścicieli większych posesji, na których podjazd do garażu jest dłuższy. Skrzydła rozwieranej bramy otwierają się do środka standardowo pod kątem 90 stopni ( na życzenie kąt otwarcia bramy może być większy). Bramy rozwierane mogą być zarówno obsługiwane ręcznie, jak i automatycznie. W tym przypadku do skrzydeł mocuje się siłowniki hydrauliczne lub elektryczne, które umożliwiają zdalne sterowanie.

Decydując się na bramę rozwieraną - która oczywiście prezentuje się bardzo efektownie - należy pamiętać, że zajmuje ona więcej miejsca niż brama przesuwna. Jej montaż można rozważyć tylko w przypadku, gdy upewnimy się, że skrzydła bramy będą mogły być swobodnie otwierane i zamykane, nawet jeśli na podjeździe będzie znajdować się pojazd.

Bramy rozwierane występują w dwóch wariantach:

  • bramy dwuskrzydłowe;
  • bramy jednoskrzydłowe;
  • bramy niesymetryczne z podziałem 1/3 i 2/3.

Skrzydło bramy jednoskrzydłowej ma długość ok.3m. Ze względu na swoją dużą powierzchnię potrzebują sporo miejsca przy jej otwieraniu i zamykaniu. Bramy jednoskrzydłowe są rozwiązaniem często wybieranym przy długich ale wąskich podjazdach.

W przypadku bram dwuskrzydłowych każde skrzydło może mieć ok. 3 m długości. Bramy dwuskrzydłowe są dobrym rozwiązaniem, gdy potrzebujemy szeroki wjazd lub gdy mamy z kolei niewiele miejsca na podjeździe i poprzez zastosowanie bramy skrzydłowej symetrycznej zmniejszamy powierzchnię otwierania.

Ciekawym rozwiązaniem są również bramy niesymetryczne z podziałem 1/3 i 2/3. Węższe skrzydło pełni wówczas na co dzień funkcję bramki wejściowej, a po otwarciu obu skrzydeł mamy szeroką bramę wjazdową.

Zapytaj o wycenę

Umów się z naszym doradcą na rozmowę

Przechowujemy i przetwarzamy Twoje dane osobowe w następujących celach: Analytics, Niezbędne.

TUV