napęd do bramy

Montując bramę dwuskrzydłową na swojej posesji zazwyczaj decydujemy się na to, aby wyposażyć ją w specjalny napęd, który umożliwia otwieranie jej w sposób zdalny, na przykład za pomocą pilota. Dzięki temu nie musimy za każdym razem wysiadać z samochodu, aby taką bramę otworzyć. Jest to ogromna wygoda, a także jedno z takich rozwiązań, które szybko się upowszechnia. Taki napęd do bramy dwuskrzydłowej może zostać zamontowany w całkiem nowej bramie, ale może też pojawić się w przypadku bramy, która już kilka lat jest użytkowana. Ważne, aby wybrać odpowiedni jego rodzaj, który sprawdzi się w praktyce i będzie służył nam przez długie lata.

Automatyka do bram - jakie parametry warto wziąć pod uwagę?

Warto mieć tego świadomość, że kluczowym aspektem w przypadku takiej automatyki jest jej odpowiednie zamontowanie. Tylko wtedy możemy liczyć na to, że system będzie działał bezawaryjnie. Niezależnie od tego, na jaki napęd się zdecydujemy, trzeba wziąć pod uwagę, jaki maksymalny ciężar jednego skrzydła jest dopuszczalny w przypadku danego siłownika, a także jaka jest dopuszczalna, maksymalna długość skrzydła. Dodatkowe znaczenie może mieć też to, z czego taka brama jest wykonana, gdyż to w bezpośredni sposób wpływa na jej wagę. W niektórych przypadkach duże znaczenie mogą mieć też wymiary słupka, do którego ma być przytwierdzony automat - ma to znaczenie czysto techniczne związane z poprawną instalacją systemu.

Różne typy napędu

Bramy dwuskrzydłowe są jednymi z najbardziej popularnych, z tego też względu na rynku znajdziemy szeroki wachlarz różnego rodzaju napędów, które są dedykowane takim właśnie bramom. Co decyduje o wyborze konkretnego napędu? Na pewno jest to jego cena, to, aby swoimi parametrami pasował do wielkości i ciężaru bramy, sposób jego montażu oraz działania dostosowany do rodzaju bramy, a nawet istotna może być jego estetyka, czyli to, aby zbyt mocno nie wyróżniał się na tle bramy, która ma wiele walorów ozdobnych. Wśród najpopularniejszych napędów możemy wyróżnić:

  • Napęd śrubowy lub też ślimakowy - to zdecydowanie taki napęd, którego cena jest najatrakcyjniejsza na rynku. Element napędy przesuwając się przenosi siłę na skrzydło bramy tak, aby mogło się ono otworzyć lub zamknąć. Konstrukcja takiego napędu nie jest więc szczególnie skomplikowana. Jeśli tylko przekrój słupka bramy nie jest zbyt duży, spokojnie ten rodzaj napędu będzie pasował do większości bram dwuskrzydłowych. Wśród napędów śrubowych możemy wybrać taki, w którym śruba jest całkowicie odkryta lub też całkowicie schowana. Trzeba jednak mieć świadomość tego, że napęd ze schowaną śrubą trudniej jest zainstalować, gdyż wszystko musi być idealnie równe, aby schować śrubę w kasecie. Tak naprawdę nie ma dużej różnicy pomiędzy napędem ze schowaną śrubą, a napędem, gdzie jest ona widoczna. Taka automatyka bramowa może spokojnie działać bezawaryjnie przez długie lata.
  • Napęd z siłownikiem elektromechanicznym - tutaj zastosowano siłownik hydrauliczny w miejsce śruby. Takie rozwiązanie znacząco podwyższa wydajność działania napędu, ale jest to też rozwiązanie znacznie droższe, zazwyczaj stosowane w przypadku dużych budynków, zakładów pracy, zakładów przemysłowych czy też hurtowni, gdzie na okrągło brama jest otwierana i zamykana.
  • Napęd z ramieniem łamanym - dedykowany napęd do bram, gdzie mamy słupy o dużym przekroju, często murowane. Jeśli więc do posiadanego przez nas słupa nie możemy dopasować napędu śrubowego - na pewno warto postawić na napęd z ramieniem łamanym, gdyż dzięki temu nie będzie trzeba przerabiać samych słupów. Ten rodzaj napędu ma też jeszcze jedną, ogromną zaletę - wygląda bardzo estetycznie, a właściwie jest całkowicie schowany tak, że nie psuje on estetyki samej bramy.
  • Napęd podziemny - jak sama nazwa wskazuje, jest to taki napęd, gdzie siłownik zostaje zamontowany pod bramą. Jest to zdecydowanie najrzadziej stosowane rozwiązanie, głównie ze względu na to, że jest drogie w montażu. Aby wprowadzić silnik pod ziemię trzeba zastosować odpowiedni drenaż podłoża, a także spełnić jeszcze szereg innych wymagań po to, aby napęd mógł działać poprawnie. W praktyce oznacza to zbyt wiele skomplikowanych przeróbek, na które rzadko decydują się inwestorzy indywidualni, którzy mają alternatywę w postaci innego rodzaju napędów dostępnych na rynku.

Dodatkowe gadżety

Wśród dodatkowych gadżetów przy automatyce bramowej może znaleźć się lampka sygnalizacyjna. Czasem możemy taką zauważyć na niektórych podjazdach. Nie jest ona jednak wymagana i bardziej pełni ona funkcję ostrzegawczą co do tego, że brama akurat pracuje. Inaczej natomiast przedstawia się sytuacja w przypadku fotokomórek. Są one co prawda dodatkowym wydatkiem, ale warto je zainstalować. Fotokomórka działa w taki sposób, że napęd jest zatrzymywany w momencie, kiedy coś znajdzie się w świetle fotokomórki. W praktyce oznacza to, że dzięki temu brama nie zamknie się nam w momencie, kiedy samochód będzie przez nią przejeżdżał, co mogłoby się zdarzyć w przypadku, kiedy takiej fotokomórki by nie było. Warto więc zainstalować ją ze względów bezpieczeństwa mając na uwadze, że taki czy inny wypadek z biegiem czasu zawsze może się wydarzyć.

Automatyka bramowa to rozwiązanie komfortowe, które nie jest aż tak kosztowne, a naprawdę bardzo może nam ułatwić życie. Raz wybrany napęd po poprawnej instalacji z pewnością będzie w stanie służyć nam przez wiele długich lat, a poprzez jego odpowiednie dopasowanie do bramy (na przykład pod kątem koloru) sprawi, że będzie on niewidoczny i nie będzie negatywnie wpływał na estetykę bramy.